Nowoczesne kanały sprzedaży usług bankowych


Ilustracja do artykułu

Dla istniejących klientów oferowany jest dostęp do rachunku poprzez elektroniczne kanały dostępu, ma to nie tylko świadczyć o dbaniu o wygodę klienta i nowoczesnym charakterze banku, który nie boi się innowacji, ale ma również charakter marketingowy. Chcąc zalogować się do panelu obsługi swojego rachunku musimy wejść na główną stronę banku, gdzie wyświetlają się najnowsze oferty produktów i usług bankowych, zachęcając nas do zapoznania się z ich ofertą, zakładania lokat, składania wniosków kredytowych czy aplikowania o wydanie karty kredytowej. Często prezentowane są oferty dla klientów indywidualnych, firm i instytucji. Założyć możemy rachunek brokerski czy nawet znaleźć ubezpieczenie na życie, firmą oferowane są usługi faktoringu i doradztwa finansowego. Jak widać reklamy usług bankowych trafiają do nas najróżniejszymi kanałami dystrybucji, banki zachęcają nas do używania różnych form dostępu do swojego rachunku nie tylko ze względów marketingowych, ale również ze względów ekonomicznych, taka forma obsługi klienta jest znacznie tańsza, pozwala redukować koszty.
Wprowadzenie bankowości elektronicznej przyniosło nie tylko wiele korzyści, ale otworzyło bankom drogę do kreowania nowych produktów i usług dopasowanych do potrzeb młodych klientów, dla których komputery i Internet stają się elementem stylu życia. Wykorzystanie potencjału, jaki oferuje Internet zajmie bankom jeszcze sporo czasu i pochłonie nie małe pieniądze, ale efektem tego będzie przewaga nad konkurencją i wielu nowych klientów. Produkty oferowane w Internecie to nie tylko substytut produktów oferowanych klientom w oddziałach, ale często zupełnie nowy produkt, nowe standardy i jakość dostosowana do nowego kanału dystrybucji Internetu. Bankowość Internetowa ma zupełnie inny charakter od tradycyjnie pojmowanej bankowości, dlatego potrzeba czasu, aby przekonać ludzi do korzystania z usług i produktów oferowanych za pośrednictwem tego kanału. Tradycyjne formy usług wzbudzają większe poczucie bezpieczeństwa, a klienci nie mieli, więc sposobności przyzwyczaić się do załatwiania swych interesów w banku na odległość. W Stanach Zjednoczonych tego typu sprzedaż usług jest bardzo popularna, a wykorzystanie Internetu, telefonów, jako kanałów dystrybucji cieszy się również popularnością wśród społeczeństwa. Niestety w Polsce dopiero społeczeństwo zaczyna się przekonywać do tego rodzaju bankowości, ale perspektywy rozwoju są bardzo dynamiczne, ma na to wpływ rosnące zapotrzebowanie klientów, a wraz z liczbą klientów rośnie wartość banku a tym samym dochody akcjonariuszy. Ponadto coraz więcej polskich gospodarstw posiada dostęp do szybkiego Internetu, co dodatkowo zachęca ich do korzystania z tego typu rozwiązań. Jeśli posiadamy pocztę e-mailową, wystarczy spojrzeć ile otrzymujemy ofert najróżniejszych banków oferujących kredyt mieszkaniowy, leasing samochodu czy atrakcyjną lokatę – Internet stał się skutecznym sposobem na dotarcie do szerokiego grona klientów (znacznie większy zasięg niż miałoby to miejsce w tradycyjnych metodach dystrybucji), a wszystko to przy znacznie niższych kosztach kampanii reklamowych i dystrybucji. Często aktywując elektroniczne kanały dostępu do naszego rachunku w banku otrzymujemy pocztę e-mail na serwerze bankowym, gdzie przesyłane są dla nas istotne informacje o naszym koncie np. miesięczne billingi, informacje o obrotach i saldzie rachunku oraz ofert nowych produktów i usług bankowych „specjalnie” wybranych dla nas.
Na stronach banków pojawiły się informacje dla inwestorów, notowania kursów walut a także notowania walorów spółek akcyjnych, powszechne stały się kalkulatory depozytów, kredytów czy lokat, chętnie wykorzystywane są one przez klientów dzięki łatwej obsłudze (same podają np. oprocentowanie w zależności od czasu trwania lokaty i waluty). Wiele nowości pojawiających się na rynku produktów bankowych, powstaje ze względu na wzrost liczby kanałów dystrybucyjnych, rozszerzają one funkcje oferowanych produktów, zwiększają bezpieczeństwo – sms-y informujące o transakcjach, wygodę, możliwość zamówienia karty kredytowej przez Internet lub złożenia wniosku o kredyt, realizację zleceń i płatności, przelewów przez Internet wyboru czasu realizacji zlecenia i oszczędności pieniędzy- niższe lub zerowe koszty przelewów internetowych.

Dystrybucja produktów banku może odbywać się także za pośrednictwem poczty. Jest to tzw. cross-selling, polegający na rozesłaniu do klientów (lub potencjalnych klientów) informatorów o ofercie banku wraz z wnioskami o ich zakup. Mogą to być wnioski o otwarcie rachunku bankowego, wnioski o wydanie karty kredytowej, zlecenia dokonania określonych czynności bankowych, wnioski kredytowe itp. Klienci przesyłają podpisane wnioski do banku, skąd otrzymują potwierdzenie zawarcia transakcji.

W niektórych bankach ważną rolę odgrywają przedstawiciele terenowi, reprezentują oni bezpośredni kanał dystrybucji, ich zadaniem jest kontakt oraz reprezentowanie i przedstawianie oferty banku w gronie klientów preferujących prowadzenie spraw i zawieranie transakcji w ich własnych pomieszczeniach. Przykładowo w BRE Banku możemy rozróżnić dwa rodzaje przedstawicieli terenowych. Pierwszym jest Account manager, który zajmuje się obsługą dużych przedsiębiorstw. W drugim przypadku występuje Relationship manager, którego zadaniem jest obsługa średnich i małych firm oraz klientów indywidualnych osiągających wysokie dochody (private banking).

Pośrednie kanały dystrybucji nie są preferowane przez banki, które wolą promować zdalne kanały dystrybucji. Mają one na celu budowanie swojego wizerunku, wprowadzanie innowacji. Szybkość działania i nowoczesne technologie mają zmienić obraz marki w oczach klientów. Nie znaczy to jednak, że banki wcale nie korzystają z pośrednich kanałów dystrybucji. Pojawiły się formy pośredniej sprzedaży, jako efekt współpracy z instytucjami ubezpieczeniowymi oraz firmami doradztwa finansowego. Banki wyspecjalizowane i uniwersalne nawiązały ze sobą ścisłą współpracę i pośredniczą wzajemnie w oferowaniu swoim klientom produktów bankowych. Podobnie nawiązana została współpraca z firmami doradztwa finansowego i ubezpieczeń, biurami maklerskimi czy pośrednikami kredytowymi i leasingowymi


Napisz nowy komentarz

captcha
creditstar.pl
lendon.pl
zaplo.pl
Opinie klientów - box - ikona

Opinie

Pomóż nam się rozwijać i zostaw po sobie opinie. Zajrzyj i sprawdź co napisali o nas inni użytkownicy.

Strzałka
Współpraca - box - ikona

Współpraca

Najlepsze oferty współpracy na rynku finansowym. Zapoznaj sie z naszymi ofertami pracy i poszukaj najlepszej oferty współpracy dla siebie!

Strzałka
Kontakt - box - ikona

Kontakt

Zapraszami do kontaktu z nami. Odpowiemy na wszystkie, nawet najtrudniejsze pytania. Doradzimy w doborze najlepszej propozycji pożyczkowej, kredytowej czy leasingowej oraz współpracy z nami. 

Strzałka
Ilustracja do artykułu

Upadłość konsumencka - bankrut odbija się od dna

Upadłośc konsumencka dostępna również w Polsce. Możemy powiedzieć, że znów cywilizacyjnie byliśmy daleko w tyle za resztą europy. Wielka Brytania od dawna prowadzi tę samą procedurę skierowaną do swoich obywateli. Nareszczcie regulacje dotyczące Upadłości konsumenckiej wydaja się jasne i korzystne. Pomagają wyjśc ze spirali finansowej nawet najbardziej zadłużonemu obywatelowi. 

Ilustracja do artykułu

Lokata długoterminowa czy fundusz

Statystyki są bezwzględne: Polacy inwestują rzadko, a jeśli już to robią, wybierają raczej bezpieczne opcje inwestycji, jaką są bankowe lokaty. Bezpieczne o tyle, że dają gwarancję zysku bez względu na gospodarczą koniunkturę. Kwestią dyskusyjną pozostaje jednak, czy jest to opcja równie opłacalna jak w przypadku funduszu inwestycyjnego.

Ilustracja do artykułu

Ubezpieczenie kredytu, czy się opłaca?

Wniskując o kredyt w banku spotykamy się z ubezpieczeniem kredytu. Co to w praktyce oznacza i za co płacimy? Ważna kwestią do poruszenia jest również pytanie czy w ogóle warto? Tę sprawę trzeba przeanalizować głębiej....

Innowacyjna Gospodarka EU - Banner